La idea d’aquest projecte ha sorgit gràcies a les
inquietuds d’en Guillem. Arrel d’aquest hem anat estirant el fil i ... ens ha
donat molt joc !!!
Us enrecordeu ???
Tot va començar... quan en Guillem amb l’ajuda de
la seva família va enviar una carta a l’escola per a resoldre certs dubtes respecte
aquest ofici ...
La major alegria va ser poder comprendre, observar
i palpar com aquella carta havia seguit un procés fins arribar a l’escola, a la
seva classe. Els infants estaven d’allò més emocionats i il·lusionats.
Al cap d’uns dies, aprofitant la seva absència i
per tal de completar tot el procés nosaltres vam prendre el relleu i vam
escriure-li una carta, responent-li.
Per evitar que l’ofici de carter es convertís en
quelcom massa abstracte per als infants la millor opció va ser aprofitar
l’entorn proper per a donar-lo a conèixer; de manera que poguessin arribar a
esbrinar en què consistia tal tasca de forma totalment realista, propera i
vivencial.
Amb l’ajuda de tots els alumnes de la classe li vam
escriure un petit text, els noms dels infants i alguns dibuixos.
L’endemà vam fer tot el procés. Vam anar a l’estanc
(on la Meri ens va atendre d’allò més bé!) a comprar el segell i el
sobre i, al seu interior hi vam posar les cartes que vàrem escriure.
Seguidament les vam portar a correus i les van llençar a la bústia de la
oficina.
Vam aprofitar la sortida per cercar altres bústies
ubicades als carrers, per conèixer altres oficis (amb les botigues del municipi
i aprofitant que era mercat per conèixer-ne de més tradicionals i artesanes, ja
que per ells pot ser són més distants o llunyanes...) i per observar com eren
les cases. Vam buscar els noms dels carrers i els números de les cases (tant de
les cases dels alumnes, com d’altres de gent desconeguda). Vam contar
ordenadament, seguint al llarg dels carrers, vam aprendre i observar números
nous... ; vam diferenciar entre lletres i números...
Pel carrer ens vam trobar a una cartera, la tieta
de la Ivet, i tots molt encuriosits vam voler inspeccionar per veure si hi
portava cartes... Ella ens va acompanyar a correus.
Un cop allà ens van explicar tot el funcionament i
procés que seguien i ens van regalar un conte per a cadascun que també explica
el recorregut que fan les cartes des de que es dipositen a la bústia fins que
arriben al seu destinatari. I quina sorpresa!!! Casualment, al sortir al carrer
la moto ens esperava a fora ... !
Posteriorment el projecte ha anat continuant, anem
parlant de les cases dels infants, sobre si s’han fixat amb el número i el nom
del carrer, les dibuixem... Esmentem les seves característiques principals
(tamany, forma i color ) i les comparem amb algunes de contes populars... També
vam citar algunes de les possibles persones que hi treballaven en aquestes
(paletes, fusters, ...) i els llocs on ho podien anar a comprar...
Prèviament a aquesta sortida hi hagut un treball
previ a l’aula. Calia fonamentar bé la base i explicar què era necessari per
enviar una carta, on podíem anar a comprar-ho... (estanc, correus, segell, sobre...).
També vam parlar del paper tan rellevant que adquireix l’adreça que s’escriu a
la part del davant dels sobres. Ens vam preguntar què era, per a què servia, què hi constava en
aquesta (Nom i cognoms, carrer, nº, CP, província, comarca...)
També vam treballar l’educació emocional (què
sentien en rebre-la: emoció, il·lusió, sorpresa...)
Hi van haver molts diàlegs, molta participació i
col·laboració activa tant per part de l’alumnat com de les famílies.
El projecte ha sorgit de forma espontània, fruit
dels interessos d’alguns infants i de la curiositat que desperta en ells aquest
ofici de “carter/a”, probablement una mica més “desconegut o abstracte” que
d’altres.
TOT PLEGAT ... UNA EXPERIÈNCIA
D’ALLÒ MÉS GRATIFICANT I ENRIQUIDORA PER A TOTS !!!
GRÀCIES A TOTS/ES PER A FER-HO
POSSIBLE!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada