dilluns, 26 de maig del 2014

PROJECTE: LA CARTA VIATGERA (P3)



La idea d’aquest projecte ha sorgit gràcies a les inquietuds d’en Guillem. Arrel d’aquest hem anat estirant el fil i ... ens ha donat molt joc !!!

Us enrecordeu ???
Tot va començar... quan en Guillem amb l’ajuda de la seva família va enviar una carta a l’escola per a resoldre certs dubtes respecte aquest ofici ...
La major alegria va ser poder comprendre, observar i palpar com aquella carta havia seguit un procés fins arribar a l’escola, a la seva classe. Els infants estaven d’allò més emocionats i il·lusionats.

Al cap d’uns dies, aprofitant la seva absència i per tal de completar tot el procés nosaltres vam prendre el relleu i vam escriure-li una carta, responent-li.
Per evitar que l’ofici de carter es convertís en quelcom massa abstracte per als infants la millor opció va ser aprofitar l’entorn proper per a donar-lo a conèixer; de manera que poguessin arribar a esbrinar en què consistia tal tasca de forma totalment realista, propera i vivencial.

Amb l’ajuda de tots els alumnes de la classe li vam escriure un petit text, els noms dels infants i alguns dibuixos.
L’endemà vam fer tot el procés. Vam anar a l’estanc (on la Meri ens va atendre d’allò més bé!) a comprar el segell i el sobre i, al seu interior hi vam posar les cartes que vàrem escriure. Seguidament les vam portar a correus i les van llençar a la bústia de la oficina.
Vam aprofitar la sortida per cercar altres bústies ubicades als carrers, per conèixer altres oficis (amb les botigues del municipi i aprofitant que era mercat per conèixer-ne de més tradicionals i artesanes, ja que per ells pot ser són més distants o llunyanes...) i per observar com eren les cases. Vam buscar els noms dels carrers i els números de les cases (tant de les cases dels alumnes, com d’altres de gent desconeguda). Vam contar ordenadament, seguint al llarg dels carrers, vam aprendre i observar números nous... ; vam diferenciar entre lletres i números...
Pel carrer ens vam trobar a una cartera, la tieta de la Ivet, i tots molt encuriosits vam voler inspeccionar per veure si hi portava cartes... Ella ens va acompanyar a correus.
Un cop allà ens van explicar tot el funcionament i procés que seguien i ens van regalar un conte per a cadascun que també explica el recorregut que fan les cartes des de que es dipositen a la bústia fins que arriben al seu destinatari. I quina sorpresa!!! Casualment, al sortir al carrer la moto ens esperava a fora ... !

Posteriorment el projecte ha anat continuant, anem parlant de les cases dels infants, sobre si s’han fixat amb el número i el nom del carrer, les dibuixem... Esmentem les seves característiques principals (tamany, forma i color ) i les comparem amb algunes de contes populars... També vam citar algunes de les possibles persones que hi treballaven en aquestes (paletes, fusters, ...) i els llocs on ho podien anar a comprar...

Prèviament a aquesta sortida hi hagut un treball previ a l’aula. Calia fonamentar bé la base i explicar què era necessari per enviar una carta, on podíem anar a comprar-ho... (estanc, correus, segell, sobre...). També vam parlar del paper tan rellevant que adquireix l’adreça que s’escriu a la part del davant dels sobres. Ens vam preguntar què era, per a què servia, què hi constava en aquesta (Nom i cognoms, carrer, nº, CP, província, comarca...)

També vam treballar l’educació emocional (què sentien en rebre-la: emoció, il·lusió, sorpresa...)

Hi van haver molts diàlegs, molta participació i col·laboració activa tant per part de l’alumnat com de les famílies.
El projecte ha sorgit de forma espontània, fruit dels interessos d’alguns infants i de la curiositat que desperta en ells aquest ofici de “carter/a”, probablement una mica més “desconegut o abstracte” que d’altres.

TOT PLEGAT ... UNA EXPERIÈNCIA D’ALLÒ MÉS GRATIFICANT I ENRIQUIDORA PER A TOTS !!!

GRÀCIES A TOTS/ES PER A FER-HO POSSIBLE!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada